Home / Applicatie / Trends in online betalingen

 

Het gemak van online winkelen zorgt ervoor dat we steeds meer online onze aankopen doen. Maar wat zijn de trends in betalingen?

1. Ideal als koploper

In het eerste halfjaar van 2015 zijn er 67 miljoen online aankopen gedaan. Daarvan is 56% betaald via iDeal, blijkt uit een onderzoek van GFK in samenwerking met iDeal en belangenvereniging Thuiswinkel.org. Vooral aankopen op internet die met een smartphone gedaan kunnen worden, worden via iDeal betaalt. Een stijging van 40% ten opzichte van vorig jaar.

online aankopen

2. Stijgingen ten opzichte van vorig jaar

Een goede tweede zijn de creditcards. Ongeveer 12% van onze online aankopen wordt via deze weg betaald. Paypal is met 1% gestegen, naar 5%. En de redelijke nieuwe betaalmethode Afterpay is verdubbeld naar 2%. Dit is ook afhankelijk van het soort aankopen wat we doen. Schoenen en lifestyle producten worden meer met Afterpay betaald. Terwijl media en entertainmentproducten eerder met Paypal worden afgerekend.

3. Hoe shoppen we?

De meeste aankopen op het internet worden gedaan met onze laptop en/ of desktop, nl. 77%. Met de tablet kopen we, net als vorig jaar 14% van onze spullen, en de smartphone is met 1% verhoogd naar 6%. Maar de waarde van ons winkelmandje neemt wel toe, met de tablet een verhoging van 21% naar een gemiddeld bedrag ad. € 98,-, en met de telefoon geven we 27% meer uit, nl. een gemiddeld bedrag ad. € 55,-,