Home / Phishing / Amerikaanse journalisten krijgen lesje over phishing

 

De IT-afdeling van het Amerikaanse Atlantic Media, een grote uitgever in de Verenigde Staten, besloot onlangs een phishing-test uit te voeren met het eigen personeel. Er werd in de naam van Google een phishing-email verstuurd naar alle werknemers met de vraag de inloggegevens voor Google Apps te controleren.

Dat de IT-afdeling nog flink wat werk heeft te verrichten met betrekking tot het voorlichten van werknemers blijkt uit de resultaten. Bijna 3 op de 5 werknemers gaf zonder slag of stoot hun gegevens af en dacht dat de email daadwerkelijk van Google afkomstig was. Het online magazine Quartz scoorde het slechtst en ongeveer 75 procent van de werknemers aldaar stonden hun inloggegevens af.

Na afloop van de test werd uiteraard aan alle journalisten verteld dat het slechts om een test ging en de journalisten werd nog maar eens geattendeerd om voortaan goed op de hoede te zijn voor phishing-emails. Vaak zijn phishing-emails vrij eenvoudig te herkennen doordat een email gericht is aan een grote groep mensen, het taalgebruik ondermaats is en er gevraagd wordt naar persoonlijke informatie die bedrijven normaal nooit zouden opvragen.

phishing